Popis projektu
Předmětem stavby byla modernizace, zkapacitnění a elektrizace traťového úseku Brno – Střelice, snížení negativních vlivů z železniční dopravy na životní prostředí a obyvatelstvo i zvýšení bezpečnosti železničního provozu.
Společnost SEŽEV-REKO, a.s. na této stavbě realizovala železniční svršek a spodek v úseku km 149,000 - 151,660, zajištění svahu u trakčních stožárů, rekonstrukci dvou železničních přejezdů, přestavbu železničního propustku v km 149,302, rekonstrukci nástupišť ve stanici Střelice, zastávkách Střelice dolní, Troubsko a výstavbu nových nástupišť v zastávkách Brno-Starý Lískovec, Ostopovice.
V jednotlivých etapách stavby proběhla rekonstrukce traťových kolejí č.1 a 2. Nový kolejový rošt je tvořen kolejnicemi tvaru 49 E1 R260 svařovaných v bezstykovou kolej z kolejnicových pasů délky 75 m, betonových pražců B91 S/2 s upevněním W14 v rozdělení „u“. Na konci úseku byla potom provedena pouze výměna kolejnic, upevňovadel a výměna betonových pražců.
Předmětem prací na železničním spodku bylo zejména zřízení systému odvodnění, zřízení několika typů pražcových podloží koleje a úprava svahů. V oblasti nově vybudované zastávky Brno-Starý Lískovec umístěné mezi kolejemi bylo vzhledem k nové poloze koleje č.1 provedeno rozšíření náspového tělesa železničního spodku.
Vzhledem k vedení dvoukolejné trati v zářezech bylo v místech s navrženým odvodněním za pomoci trativodů nutné zářezové svahy zpevnit svahovými tvárnicemi, u dálničního nadjezdu D1-228 proběhla oprava odvodnění. Pro ochranu trakčních stožárů v místech, kde přilehlý svah dosahoval sklonu většího jak 1:1,5, byly osazeny krabicové díly opěrných zdí (IZT).
V rámci prací na železničních přejezdech P3946 a P3947 bylo u obou objektů provedeno odstranění původní a zřízení nové přejezdové konstrukce, vybudování nové komunikace mezi kolejemi i v navazujících úsecích a vložení odvodňovacích žlabů.
Z důvodu nevyhovující zatížitelnosti byla provedena přestavba propustku v km 149,302. Novou nosnou konstrukci tvoří železobetonové prefabrikované trouby DN1000. Ukončení je tvořeno ŽB čelní zídkou na vtoku a prefabrikátem se šikmým čelem na výtoku.
Rekonstrukcí prošla i nástupiště ve stanicích a na zastávkách, nově je zajištěný bezbariérový přístup pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Zkvalitnění dopravní obslužnosti pak zajistí nové zastávky Brno-Starý Lískovec a Ostopovice.
Stavba přináší významná zlepšení především v oblasti dopravy, ekologie a komfortu cestování. S ohledem na použití nových kolejnic svařených v celé délce trati bude snížen vznik vibrací a hluk od projíždějících vozidel, provozem elektrických lokomotiv dojde také k výraznému snížení prašnosti a exhalací do okolního ovzduší. Maximální rychlost vlaků bude zatím 100 km/h a po realizaci druhé etapy stavby pak 120 km/h.