Popis projektu
Stavba Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna, 2.etapa byla jednou z nejdůležitějších dopravních staveb na území Jihomoravského kraje. Předmětem stavby bylo zvýšení traťové rychlosti, rekonstrukce žel. svršku a spodku včetně zdvoukolejnění, rekonstrukce mostních objektů, elektrizace trati střídavou soustavou 25kV, 50 Hz, modernizace silnoproudého, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, rekonstrukce zastávky Omice a Rosice u Brna, rekonstrukce žst. Tetčice a žst. Zastávka u Brna.
Společnost SEŽEV-REKO, a.s. na této stavbě realizovala železniční stanici Tetčice v úseku km 6,250 – 7,300, kde se prováděla sanace železničního spodku, rekonstrukce železničního svršku s výstavbou nástupišť a přístřešků pro cestující, rekonstrukce železničního přejezdu a přechodů pro chodce, úprava plochy nákladiště, ochrana a sanace kanalizace a vodovodů, demontáž a montáž nízké protihlukové clony.
V jednotlivých etapách stavby proběhla rekonstrukce staničních kolejí č.1, 2 a 3. Ve všech kolejích nově zřízené stanice je použitý svršek z kolejnic tvaru 49 E1 R260. Tyto jsou upevněny pružným bezpodkladnicovým upevněním W 14 na nové betonové pražce B91 T/2 s rozdělením „u“. V oblasti před a za novými výhybkami jsou použity nové betonové pražce VPS s rozdělením „u“ a pružné podkladnicové upevnění KS. V místě železničního přejezdu a železničních přechodů pro pěší jsou použita upevňovadla s antikorozní úpravou. Všechny nové koleje a výhybky jsou svařeny do bezstykové koleje.
Předmětem prací na železničním spodku bylo zejména zřízení několika typů pražcového podloží koleje, zřízení systému odvodnění, uložení chrániček pro převedení nově budovaných podzemních kabelových sítí, úprava a ochrana zemního tělesa vegetačními tvárnicemi a gabiony a rozšíření tělesa železničního spodku z důvodu zdvoukolejnění.
Ve stanici byly provedeny dvě nová vnější nástupiště u koleje č. 1 a 2. Nástupištní hrana nástupišť byla zřízena z nástupištních prefabrikátů typu L. Pro obě nástupiště se zřídil systém odvodnění. Přístupy na nástupiště byly zřízeny opěrnými zídkami pro přístupové chodníky a celopryžovými přechodovými konstrukcemi. Veškeré přístupy na nástupiště jsou bezbariérové. Na nástupištích byly umístěny čtyři lehké ocelové přístřešky pro cestující.
Součástí rekonstrukce stanice byl i dvoukolejný železniční přejezd P3821 převádějící dvouproudovou silnici. Došlo k odstranění původní a zřízení nové celopryžové přejezdové konstrukce, vybudování nové komunikace mezi kolejemi i v navazujících úsecích, přeložky komunikace, chodníků pro pěší a vložení odvodňovacích žlabů.
Při úpravě kolejiště v žst. Tetčice došlo k posunu koleje č. 3 do nové polohy a ke zrušení boční rampy. Nová upravená plocha navazuje na stávající asfaltový povrch, byl proveden systém odvodnění a provedlo se vydláždění plochy z dlažebních kostek s ohraničením z betonových obrubníků.
V rámci objektů kanalizace a vodovody se provedla technická opatření k ochraně kanalizace a vodovodu v místech, kde zemní práce zasahují do předpokládaných průběhů inženýrských sítí. Kanalizace a vodovody byly odkryty v paženém výkopu, provedla se úprava dna, zřídila se železobetonová deska jako jejich ochrana a byly sanovány zednickou metodou. Kanalizační a vodovodní šachty byly vyčištěny a sanovány. Dále se provedla přeložka jednotné kanalizace tak, aby uvolnila místo v nástupišti pro nový kabelovod. Do jednotné kanalizace se napojila dešťová kanalizace a veškeré přípojky u výpravní budovy. Při přeložce vodovodu došlo k odstranění původní vodoměrné šachty a zřízení nové v nové poloze na stávající přípojce. Pod novou komunikací je rozvod veden v chráničce.
Navrhovaná opatření přinášejí významná zlepšení především v oblasti dopravy, ekologie a komfortu cestování. V rámci zlepšení vlivu drážní dopravy na okolí byla dle hlukové studie provedena nová protihluková opatření, převážně protihlukové stěny. S ohledem na použití bezstykové koleje byl snížen vznik vibrací a hluk od projíždějících vozidel. S provozem elektrických lokomotiv dojde také k výraznému snížení prašnosti a exhalací do okolního ovzduší.